Top
 

THE RIGHT WORDS – Ep. 4 Well Being

Cisl FVG > THE RIGHT WORDS – Ep. 4 Well Being

THE RIGHT WORDS – Ep. 4 Well Being

TheRightWords
TheRightWords
THE RIGHT WORDS - Ep. 4 Well Being
Loading
/

The first virtual and cross-border library against gender stereotypes and discrimination has been set up between Friuli Venezia Giulia and Slovenia: 18 multilingual podcasts, recorded in English, Italian and Slovenian, to describe, through as many key words, the world of women and the obstacles they have to overcome. An investigation that starts from language, but is then also reflected in the actions and behaviours of daily life, which see women often struggling with discrimination, especially related to their working and social life. This is one of the results of the project, funded by the European Union under the Erasmus+ programme. The Right Words: language education against gender discriminations (The Right Words: language education against gender discriminations), and which for 18 months saw CISL Fvg, as project leader, the Department of Legal, Language, Interpretation and Translation Sciences of the University of Trieste, the School of Advanced Social Studies of Nova Gorica (FUDS), and the associations Diritti a Prescindere of Udine and Listina Raznolikosti Slovenija of Ljubljana working side by side.

Nasce tra Friuli Venezia Giulia e Slovenia la prima libreria virtuale e transfrontaliera contro gli stereotipi di genere e le discriminazioni: 18 podcast multilingua, registrati in inglese, italiano e sloveno, per raccontare, attraverso altrettante parole chiave, il mondo delle donne e gli ostacoli che esse devono superare. Un’indagine che parte dal linguaggio, ma che poi si riflette anche nelle azioni e nei comportamenti della vita quotidiana, che vedono le donne spesso alle prese con discriminazioni soprattutto legate alla loro vita lavorativa e sociale. E’ questo uno dei risultati del progetto, finanziato dall’Unione Europea, sotto il programma Erasmus+ The Righ Words: language education against gender discriminations (Le parole giuste: educare al linguaggio contro la discriminazione di genere), e che per 18 mesi ha visto lavorare fianco a fianco Cisl Fvg, come capofila, il Dipartimento di Scienze Giuridiche, del Linguaggio, dell’Interpretazione e della Traduzione dell’Università di Trieste,  la School of Advanced Social Studies di Nova Gorica (FUDS), e le associazioni Diritti a Prescindere di Udine e Listina Raznolikosti Slovenija di Lubiana.

Med Furlanijo-Julijsko krajino in Slovenijo je bila vzpostavljena prva virtualna in čezmejna knjižnica proti spolnim stereotipom in diskriminaciji: 18 večjezičnih podkastov, posnetih v angleščini, italijanščini in slovenščini, ki s čim več ključnimi besedami opisujejo svet žensk in ovire, ki jih morajo premagovati. Raziskava, ki se začne z jezikom, nato pa se odraža tudi v dejanjih in vedenju v vsakdanjem življenju, v katerem se ženske pogosto spopadajo z diskriminacijo, zlasti v zvezi z njihovim delovnim in družbenim življenjem. To je eden od rezultatov projekta, ki ga je financirala Evropska unija v okviru programa Erasmus+ Pravilne besede: jezikovno izobraževanje proti diskriminaciji na podlagi spola (The Righ Words: language education against gender discriminations), v okviru katerega je CISL Fvg kot vodilni partner 18 mesecev sodeloval z Oddelkom za pravne vede, jezik, tolmačenje in prevajanje Univerze v Trstu, Visoko šolo za družbene študije v Novi Gorici (FUDS) ter društvi Diritti a Prescindere iz Vidma in Listina Raznolikosti Slovenija iz Ljubljane.


Ep.4 – WELL BEING

Well-being encompasses how individuals perceive themselves and their health, providing a foundation for a fulfilling life despite potential illnesses. It is especially important for gender equality as mental well-being relates to work-life balance and the burden of neglecting personal needs while meeting others’ expectations. Women, due to additional domestic responsibilities, may face challenges in maintaining good mental health and experience guilt. However, it’s crucial to recognize that men also encounter difficulties, emphasizing the growing focus on mental health for all genders. Achieving well-being involves balancing biological, psychological, social, and economic aspects, prioritizing health, passions, positive relationships, and self-care.

Il benessere comprende il modo in cui gli individui percepiscono se stessi e la loro salute, fornendo una base per una vita soddisfacente nonostante le potenziali malattie. È particolarmente importante per l’uguaglianza di genere, in quanto il benessere mentale è legato all’equilibrio tra lavoro e vita privata e all’onere di trascurare i bisogni personali pur soddisfacendo le aspettative degli altri. Le donne, a causa delle maggiori responsabilità domestiche, possono incontrare difficoltà nel mantenere una buona salute mentale e provare sensi di colpa. Tuttavia, è fondamentale riconoscere che anche gli uomini incontrano difficoltà, sottolineando la crescente attenzione alla salute mentale per tutti i generi. Il raggiungimento del benessere implica un equilibrio tra aspetti biologici, psicologici, sociali ed economici, dando priorità alla salute, alle passioni, alle relazioni positive e alla cura di sé.

Dobro počutje zajema, kako posamezniki dojemajo sebe in svoje zdravje, kar je temelj za zadovoljno življenje kljub morebitnim boleznim. To je še posebej pomembno za enakost spolov, saj je dobro duševno počutje povezano z ravnovesjem med poklicnim in zasebnim življenjem ter bremenom zanemarjanja osebnih potreb ob izpolnjevanju pričakovanj drugih. Ženske se lahko zaradi dodatnih domačih obveznosti soočajo z izzivi pri ohranjanju dobrega duševnega zdravja in občutijo krivdo. Vendar je ključno priznati, da se s težavami srečujejo tudi moški, kar poudarja vse večji poudarek na duševnem zdravju vseh spolov. Doseganje dobrega počutja vključuje uravnoteženje bioloških, psiholoških, družbenih in ekonomskih vidikov, dajanje prednosti zdravju, strastem, pozitivnim odnosom in skrbi zase.

Erasmus+ project 2021-1-IT02-KA210-ADU-000035048

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.