Top
 

THE RIGHT WORDS – Ep. 5 Consent/Consensus

Cisl FVG > THE RIGHT WORDS – Ep. 5 Consent/Consensus

THE RIGHT WORDS – Ep. 5 Consent/Consensus

TheRightWords
TheRightWords
THE RIGHT WORDS - Ep. 5 Consent/Consensus
Loading
/

The first virtual and cross-border library against gender stereotypes and discrimination has been set up between Friuli Venezia Giulia and Slovenia: 18 multilingual podcasts, recorded in English, Italian and Slovenian, to describe, through as many key words, the world of women and the obstacles they have to overcome. An investigation that starts from language, but is then also reflected in the actions and behaviours of daily life, which see women often struggling with discrimination, especially related to their working and social life. This is one of the results of the project, funded by the European Union under the Erasmus+ programme. The Right Words: language education against gender discriminations (The Right Words: language education against gender discriminations), and which for 18 months saw CISL Fvg, as project leader, the Department of Legal, Language, Interpretation and Translation Sciences of the University of Trieste, the School of Advanced Social Studies of Nova Gorica (FUDS), and the associations Diritti a Prescindere of Udine and Listina Raznolikosti Slovenija of Ljubljana working side by side.

Nasce tra Friuli Venezia Giulia e Slovenia la prima libreria virtuale e transfrontaliera contro gli stereotipi di genere e le discriminazioni: 18 podcast multilingua, registrati in inglese, italiano e sloveno, per raccontare, attraverso altrettante parole chiave, il mondo delle donne e gli ostacoli che esse devono superare. Un’indagine che parte dal linguaggio, ma che poi si riflette anche nelle azioni e nei comportamenti della vita quotidiana, che vedono le donne spesso alle prese con discriminazioni soprattutto legate alla loro vita lavorativa e sociale. E’ questo uno dei risultati del progetto, finanziato dall’Unione Europea, sotto il programma Erasmus+ The Righ Words: language education against gender discriminations (Le parole giuste: educare al linguaggio contro la discriminazione di genere), e che per 18 mesi ha visto lavorare fianco a fianco Cisl Fvg, come capofila, il Dipartimento di Scienze Giuridiche, del Linguaggio, dell’Interpretazione e della Traduzione dell’Università di Trieste,  la School of Advanced Social Studies di Nova Gorica (FUDS), e le associazioni Diritti a Prescindere di Udine e Listina Raznolikosti Slovenija di Lubiana.

Med Furlanijo-Julijsko krajino in Slovenijo je bila vzpostavljena prva virtualna in čezmejna knjižnica proti spolnim stereotipom in diskriminaciji: 18 večjezičnih podkastov, posnetih v angleščini, italijanščini in slovenščini, ki s čim več ključnimi besedami opisujejo svet žensk in ovire, ki jih morajo premagovati. Raziskava, ki se začne z jezikom, nato pa se odraža tudi v dejanjih in vedenju v vsakdanjem življenju, v katerem se ženske pogosto spopadajo z diskriminacijo, zlasti v zvezi z njihovim delovnim in družbenim življenjem. To je eden od rezultatov projekta, ki ga je financirala Evropska unija v okviru programa Erasmus+ Pravilne besede: jezikovno izobraževanje proti diskriminaciji na podlagi spola (The Righ Words: language education against gender discriminations), v okviru katerega je CISL Fvg kot vodilni partner 18 mesecev sodeloval z Oddelkom za pravne vede, jezik, tolmačenje in prevajanje Univerze v Trstu, Visoko šolo za družbene študije v Novi Gorici (FUDS) ter društvi Diritti a Prescindere iz Vidma in Listina Raznolikosti Slovenija iz Ljubljane.


Ep.5 – CONSENT/CONSENSUS

Consensus and consent are crucial for gender equality. Consensus refers to the approval or denial of behaviour, which can have positive or negative effects. Understanding consensus is important for analysing its impact on behaviour and societal norms. Similarly, consent plays a vital role in gender equality as it is closely tied to respect. In respectful relationships, consent is not an issue. However, when consent is coerced or ignored, it leads to inappropriate attitudes. Women with low self-esteem and a sense of guilt may feel obligated to consent, even when they disagree, resulting in negative effects on their mental well-being. To promote gender equality, it is essential to comprehend and promote respectful behaviour and boundaries in both consensus and consent.

Il consenso e l’assenso sono fondamentali per l’uguaglianza di genere. Il consenso si riferisce all’approvazione o al rifiuto di un comportamento, che può avere effetti positivi o negativi. Comprendere il consenso è importante per analizzare il suo impatto sul comportamento e sulle norme sociali. Allo stesso modo, il consenso gioca un ruolo fondamentale nell’uguaglianza di genere, essendo strettamente legato al rispetto. Nelle relazioni rispettose, il consenso non è un problema. Tuttavia, quando il consenso è costretto o ignorato, porta ad atteggiamenti inappropriati. Le donne con bassa autostima e senso di colpa possono sentirsi obbligate ad acconsentire, anche quando non sono d’accordo, con effetti negativi sul loro benessere mentale. Per promuovere l’uguaglianza di genere, è essenziale comprendere e promuovere un comportamento e dei confini rispettosi sia nel consenso che nell’assenso.

Konsenz in soglasje sta ključnega pomena za enakost spolov. Soglasje se nanaša na odobritev ali zavrnitev vedenja, ki ima lahko pozitivne ali negativne učinke. Razumevanje soglasja je pomembno za analizo njegovega vpliva na vedenje in družbene norme. Podobno ima soglasje pomembno vlogo pri enakosti spolov, saj je tesno povezano s spoštovanjem. V spoštljivih odnosih privolitev ni problem. Kadar pa je privolitev izsiljena ali prezrta, to vodi v neprimeren odnos. Ženske z nizko samopodobo in občutkom krivde se lahko počutijo dolžne privoliti, tudi če se s tem ne strinjajo, kar negativno vpliva na njihovo duševno počutje. Za spodbujanje enakosti spolov je bistveno razumeti in spodbujati spoštljivo vedenje in meje tako pri soglasju kot pri privolitvi.

Erasmus+ project 2021-1-IT02-KA210-ADU-000035048

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.