THE RIGHT WORDS – Ep. 14 Training/Education
The first virtual and cross-border library against gender stereotypes and discrimination has been set up between Friuli Venezia Giulia and Slovenia: 18 multilingual podcasts, recorded in English, Italian and Slovenian, to describe, through as many key words, the world of women and the obstacles they have to overcome. An investigation that starts from language, but is then also reflected in the actions and behaviours of daily life, which see women often struggling with discrimination, especially related to their working and social life. This is one of the results of the project, funded by the European Union under the Erasmus+ programme. The Right Words: language education against gender discriminations (The Right Words: language education against gender discriminations), and which for 18 months saw CISL Fvg, as project leader, the Department of Legal, Language, Interpretation and Translation Sciences of the University of Trieste, the School of Advanced Social Studies of Nova Gorica (FUDS), and the associations Diritti a Prescindere of Udine and Listina Raznolikosti Slovenija of Ljubljana working side by side.
Nasce tra Friuli Venezia Giulia e Slovenia la prima libreria virtuale e transfrontaliera contro gli stereotipi di genere e le discriminazioni: 18 podcast multilingua, registrati in inglese, italiano e sloveno, per raccontare, attraverso altrettante parole chiave, il mondo delle donne e gli ostacoli che esse devono superare. Un’indagine che parte dal linguaggio, ma che poi si riflette anche nelle azioni e nei comportamenti della vita quotidiana, che vedono le donne spesso alle prese con discriminazioni soprattutto legate alla loro vita lavorativa e sociale. E’ questo uno dei risultati del progetto, finanziato dall’Unione Europea, sotto il programma Erasmus+ The Righ Words: language education against gender discriminations (Le parole giuste: educare al linguaggio contro la discriminazione di genere), e che per 18 mesi ha visto lavorare fianco a fianco Cisl Fvg, come capofila, il Dipartimento di Scienze Giuridiche, del Linguaggio, dell’Interpretazione e della Traduzione dell’Università di Trieste, la School of Advanced Social Studies di Nova Gorica (FUDS), e le associazioni Diritti a Prescindere di Udine e Listina Raznolikosti Slovenija di Lubiana.
Med Furlanijo-Julijsko krajino in Slovenijo je bila vzpostavljena prva virtualna in čezmejna knjižnica proti spolnim stereotipom in diskriminaciji: 18 večjezičnih podkastov, posnetih v angleščini, italijanščini in slovenščini, ki s čim več ključnimi besedami opisujejo svet žensk in ovire, ki jih morajo premagovati. Raziskava, ki se začne z jezikom, nato pa se odraža tudi v dejanjih in vedenju v vsakdanjem življenju, v katerem se ženske pogosto spopadajo z diskriminacijo, zlasti v zvezi z njihovim delovnim in družbenim življenjem. To je eden od rezultatov projekta, ki ga je financirala Evropska unija v okviru programa Erasmus+ Pravilne besede: jezikovno izobraževanje proti diskriminaciji na podlagi spola (The Righ Words: language education against gender discriminations), v okviru katerega je CISL Fvg kot vodilni partner 18 mesecev sodeloval z Oddelkom za pravne vede, jezik, tolmačenje in prevajanje Univerze v Trstu, Visoko šolo za družbene študije v Novi Gorici (FUDS) ter društvi Diritti a Prescindere iz Vidma in Listina Raznolikosti Slovenija iz Ljubljane.
Ep. 14 – TRAINING/EDUCATION
Education is a fundamental human right associated with self-confidence, persistence, competence, independence, and strength. It should be accessible to all, regardless of gender. However, education is influenced by stereotypes, biases in career orientation, and the family’s role in shaping interests. Gender stereotypes also exist in school books, affecting perceptions of suitable professional and family roles. Knowledge and expertise are powerful in negotiation processes, and individuals who recognize opportunities negotiate for future career success through support, additional training, and skill development. Gender equality in education is crucial for equal access and benefits for everyone. Gender differences in negotiation outcomes contribute to the gender pay gap over time. Training is a pathway to enhancing skills and promoting gender equality in sectors with low female representation. It requires a cultural shift to view training as an opportunity rather than a burden. Trade unions should play a central role in providing training opportunities, including for their delegates.
L’istruzione è un diritto umano fondamentale associato alla fiducia in se stessi, alla perseveranza, alla competenza, all’indipendenza e alla forza. Dovrebbe essere accessibile a tutti, indipendentemente dal sesso. Tuttavia, l’istruzione è influenzata da stereotipi, pregiudizi nell’orientamento professionale e dal ruolo della famiglia nella formazione degli interessi. Gli stereotipi di genere sono presenti anche nei libri di scuola e influenzano la percezione dei ruoli professionali e familiari adeguati. La conoscenza e l’esperienza sono potenti nei processi di negoziazione, e gli individui che riconoscono le opportunità negoziano per il successo futuro della carriera attraverso il sostegno, la formazione aggiuntiva e lo sviluppo delle competenze. L’uguaglianza tra uomini e donne nell’istruzione è fondamentale per garantire a tutti parità di accesso e benefici. Le differenze di genere nei risultati delle negoziazioni contribuiscono al divario retributivo. La formazione è un percorso per migliorare le competenze e promuovere l’uguaglianza nei settori a bassa rappresentanza femminile. È necessario un cambiamento culturale per considerare la formazione come un’opportunità piuttosto che come un onere. I sindacati dovrebbero svolgere un ruolo centrale nel fornire opportunità di formazione, anche per i loro delegati.
Izobraževanje je temeljna človekova pravica, povezana s samozavestjo, vztrajnostjo, usposobljenostjo, neodvisnostjo in močjo. Dostopno bi moralo biti vsem, ne glede na spol. Vendar na izobraževanje vplivajo stereotipi, predsodki glede poklicne usmerjenosti in vloga družine pri oblikovanju interesov. Spolni stereotipi so prisotni tudi v šolskih učbenikih, kar vpliva na dojemanje primernih poklicnih in družinskih vlog. Znanje in strokovnost sta močna v pogajalskih procesih, posamezniki, ki prepoznajo priložnosti, pa se s podporo, dodatnim usposabljanjem in razvojem spretnosti pogajajo o prihodnjem poklicnem uspehu. Enakost spolov v izobraževanju je ključnega pomena za enak dostop in koristi za vse. Razlike med spoloma pri rezultatih pogajanj prispevajo k razlikam v plačilu med spoloma v daljšem časovnem obdobju. Usposabljanje je pot za izboljšanje spretnosti in spodbujanje enakosti spolov v sektorjih z nizko zastopanostjo žensk. Potreben je kulturni premik, da se na usposabljanje gleda kot na priložnost in ne kot na breme. Sindikati bi morali imeti osrednjo vlogo pri zagotavljanju priložnosti za usposabljanje, tudi za svoje delegate.
Erasmus+ project 2021-1-IT02-KA210-ADU-000035048
Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.