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THE RIGHT WORDS – Ep. 13 Competences

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THE RIGHT WORDS – Ep. 13 Competences

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THE RIGHT WORDS - Ep. 13 Competences
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The first virtual and cross-border library against gender stereotypes and discrimination has been set up between Friuli Venezia Giulia and Slovenia: 18 multilingual podcasts, recorded in English, Italian and Slovenian, to describe, through as many key words, the world of women and the obstacles they have to overcome. An investigation that starts from language, but is then also reflected in the actions and behaviours of daily life, which see women often struggling with discrimination, especially related to their working and social life. This is one of the results of the project, funded by the European Union under the Erasmus+ programme. The Right Words: language education against gender discriminations (The Right Words: language education against gender discriminations), and which for 18 months saw CISL Fvg, as project leader, the Department of Legal, Language, Interpretation and Translation Sciences of the University of Trieste, the School of Advanced Social Studies of Nova Gorica (FUDS), and the associations Diritti a Prescindere of Udine and Listina Raznolikosti Slovenija of Ljubljana working side by side.

Nasce tra Friuli Venezia Giulia e Slovenia la prima libreria virtuale e transfrontaliera contro gli stereotipi di genere e le discriminazioni: 18 podcast multilingua, registrati in inglese, italiano e sloveno, per raccontare, attraverso altrettante parole chiave, il mondo delle donne e gli ostacoli che esse devono superare. Un’indagine che parte dal linguaggio, ma che poi si riflette anche nelle azioni e nei comportamenti della vita quotidiana, che vedono le donne spesso alle prese con discriminazioni soprattutto legate alla loro vita lavorativa e sociale. E’ questo uno dei risultati del progetto, finanziato dall’Unione Europea, sotto il programma Erasmus+ The Righ Words: language education against gender discriminations (Le parole giuste: educare al linguaggio contro la discriminazione di genere), e che per 18 mesi ha visto lavorare fianco a fianco Cisl Fvg, come capofila, il Dipartimento di Scienze Giuridiche, del Linguaggio, dell’Interpretazione e della Traduzione dell’Università di Trieste,  la School of Advanced Social Studies di Nova Gorica (FUDS), e le associazioni Diritti a Prescindere di Udine e Listina Raznolikosti Slovenija di Lubiana.

Med Furlanijo-Julijsko krajino in Slovenijo je bila vzpostavljena prva virtualna in čezmejna knjižnica proti spolnim stereotipom in diskriminaciji: 18 večjezičnih podkastov, posnetih v angleščini, italijanščini in slovenščini, ki s čim več ključnimi besedami opisujejo svet žensk in ovire, ki jih morajo premagovati. Raziskava, ki se začne z jezikom, nato pa se odraža tudi v dejanjih in vedenju v vsakdanjem življenju, v katerem se ženske pogosto spopadajo z diskriminacijo, zlasti v zvezi z njihovim delovnim in družbenim življenjem. To je eden od rezultatov projekta, ki ga je financirala Evropska unija v okviru programa Erasmus+ Pravilne besede: jezikovno izobraževanje proti diskriminaciji na podlagi spola (The Righ Words: language education against gender discriminations), v okviru katerega je CISL Fvg kot vodilni partner 18 mesecev sodeloval z Oddelkom za pravne vede, jezik, tolmačenje in prevajanje Univerze v Trstu, Visoko šolo za družbene študije v Novi Gorici (FUDS) ter društvi Diritti a Prescindere iz Vidma in Listina Raznolikosti Slovenija iz Ljubljane.


Ep. 13 –  COMPETENCES

Competences are closely tied to education, practical skills, recognition, and career development. They contribute to self-confidence, independence, and strength. Diversifying competences is increasingly important. However, women often face challenges in developing competences for top management positions, and their competences often go unrecognized. To advance their careers, women need to advocate for more training and educational opportunities. In sectors where women dominate, men still hold leadership positions, creating inequalities. Women must negotiate for more training and educational opportunities to broaden their occupational choices. Accessing quality education and training remains challenging for women, leading to vulnerable employment and limited opportunities. Household and care responsibilities further constrain their educational and employment prospects, perpetuating educational disadvantages and occupational segregation. It is crucial to recognize, develop, and share competences to promote gender equality.

Le competenze sono strettamente legate all’istruzione, alle abilità pratiche, al riconoscimento e allo sviluppo della carriera. Contribuiscono alla fiducia in se stessi, all’indipendenza e alla forza. La diversificazione delle competenze è sempre più importante. Tuttavia, le donne si trovano spesso ad affrontare difficoltà nello sviluppo delle competenze per le posizioni di top management e le loro competenze spesso non vengono riconosciute. Per progredire nella carriera, le donne devono sostenere la necessità di maggiori opportunità di formazione e istruzione. Nei settori in cui prevalgono le donne, gli uomini occupano ancora posizioni di leadership, creando disuguaglianze. Le donne devono negoziare per ottenere maggiori opportunità di formazione e istruzione per ampliare le loro scelte professionali. L’accesso a un’istruzione e a una formazione di qualità rimane un problema per le donne, con conseguente vulnerabilità dell’occupazione e opportunità limitate. Le responsabilità familiari e di cura riducono ulteriormente le loro prospettive, perpetuando gli svantaggi educativi e la segregazione lavorativa. È fondamentale riconoscere, sviluppare e condividere le competenze per promuovere la parità di genere.

Kompetence so tesno povezane z izobraževanjem, praktičnimi spretnostmi, priznavanjem in poklicnim razvojem. Prispevajo k samozavesti, neodvisnosti in moči. Raznolikost kompetenc je vse pomembnejša. Vendar se ženske pogosto soočajo z izzivi pri razvijanju kompetenc za najvišje vodstvene položaje, njihove kompetence pa pogosto niso priznane. Da bi napredovale v svoji karieri, se morajo ženske zavzemati za več priložnosti za usposabljanje in izobraževanje. V sektorjih, kjer prevladujejo ženske, moški še vedno zasedajo vodilne položaje, kar ustvarja neenakosti. Ženske se morajo pogajati za več možnosti za usposabljanje in izobraževanje, da bi razširile svoje poklicne možnosti. Dostop do kakovostne izobrazbe in usposabljanja je za ženske še vedno težaven, kar vodi v ranljive zaposlitve in omejene možnosti. Gospodinjske in skrbstvene obveznosti še dodatno omejujejo njihove možnosti za izobraževanje in zaposlitev, kar ohranja prikrajšanost v izobraževanju in poklicno segregacijo. Za spodbujanje enakosti spolov je ključnega pomena prepoznati, razvijati in deliti kompetence.

Erasmus+ project 2021-1-IT02-KA210-ADU-000035048

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